Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre. För att följa det nya direktivet om e-integritet, behöver vi be om ditt medgivande att sätta cookies. Läs mer.
Premiär för ett nytt inspirationsmagasin för barberare som ges ut av Barber Supplier Nordic. Barber Magazine publiceras online med utgivning 4 gånger om året. Chefredaktör, skribent och art director är Karin Fahlström.
Även om du inte känner till hans namn så är sannolikheten stor att du har sett honom, antingen på Youtube i någon av hans videos för Beardbrand som har visats över 13 miljoner gånger, eller på en skylt på en barbershop någonstans i världen. Efter en livskris förändrades hans liv genom yoga och meditation, och idag driver han barbershop parallellt med att erbjuda yogakurser och samtalsgrupper för män. Vi möter Mahesh Hayward i ett samtal om inre välbefinnande och vad som är viktigt i livet.
Varje respektabel tidning behöver en utrikeskorrespondent, och med vår (obefintliga) budget så var Richie Finney från Captain Fawcett det perfekta valet! En riktigt globe trotter som besökt varenda vrå i barberarbranschens Europa. Förra året avverkade han 10 000 miles på motorcykel under The Great Expedition. Vissa vet hur man gör maxar traktamentet! Vi har bett honom dela med sig av sin resedagbok från när han besökte Sverige
och våra nordiska grannar under expeditionen.
Luca Malnatti (ITA), utbildare för Depot the Male Tools & Co. visar steg för steg hur du skapar definierade lockar och ger sina bästa stylingtips.
Lördagen den 20 april utsågs vinnarna i Årets barberare 2024 på Årets Frisör Gala. Det var en glittrig gala på Winterviken i Stockholm med trerätters middag och livemusik. Förutom de nominerade barberarna i årets tre kategorier var ett flertal barberare på plats för att stötta och hylla sina branschkollegor. Den största applåden fick nog Dennis Liedberg, som delade ut priset till Årets barberare skägg/mustasch från Dick Johnson, till vinnaren Rami Danho från George & Son Barbershop i Göteborg.
Det var många timmar och ett enormt slit som låg bakom visningen som Elias Habibson bjöd på, i samarbete med STMNT Grooming/Henkel. Ett värdigt avslut och avrundning på ett fantastiskt år som Årets barberare 2023 som bjudit på många nya möjligheter att få visa upp sitt hantverk och representera barberarbranschen i Sverige. Dagarna efter Årets frisör galan - när Elias har avslutat en lång arbetsdag i barbershopen - passar vi på att fråga Elias om visionen bakom visningen och vad det är som inspirerar honom som barberare.
Mer än hälften av alla ”reklamationer” på maskiner beror på att maskinen inte skötts om på rätt sätt. Det tar både onödig tid, kostar pengar att serva maskinerna och gör att den där nya, svindyra maskinen inte alls presterar på topp. Så här kommer våra bästa tips som både sparar pengar och gör att maskinen kommer att hålla mycket längre!
Textur och solblekta lockar hör sommaren till, så den här tiden på året är ett perfekt tillfälle att maxa försäljningen i barbershopen. Fram med saltvattensprayer, torrschampon och volympulver. Sätt på diffusermunstycket på hårfönen för att ge kunden en ledigare styling efter klippningen. Värmeskydd och UV-filter, eliminera friss, förstärk naturliga lockar och glöm inte hårbotten!
Att sälja på kunden ytterligare service när han redan sitter i stolen ger en enkel merförsäljning. Buskiga ögonbryn är något som många kunder har problem med. Med vaxremsor som är anpassade för mäns ögonbryn kan du snabbt fixa en naturlig form.
Lägg på 100-195 kr för dessa extra 10 minuter. Bjud på första behandlingen så har du garanterat återkommande bokningar på servicen!
En av Sveriges allra käraste barnboksfigurer har tolkats i en ny version som TV-serie. Det är en av Sveriges mest påkostade inspelningar och hela serien har spelats in i Sverige, i miljöer man inte ens trodde existerade här. Det är alltid en utmaning att göra en remake av en sån klassiker, för varje karaktär kommer att jämföras med “originalet”. Hur gör man för att återskapa karaktärerna med nya skådespelare, som kanske inte ser ut som den bild publiken har i minne? Vi har träffat AnnaCarin Lock som ansvarat för hår, makeup och mask under inspelningen.
I takt med att allt fler kunder blir medvetna om innehållet i produkterna
och börjar göra aktiva val för att minska sitt klimatavtryck - så är det dags
att titta närmare på ingredienser! Vi beger oss helt enkelt till Mr Bear
Familys fabrik utanför Göteborg där nämnda varumärkes produkter
tillverkas (plus ett antal till varumärken) för att få lite lektioner
om ingredienser. Först ut är vulkanisk aska - Bentonit.
I vår doftskola kommer vi att gå igenom komplexiteten bakom att skapa en parfym, med allt från doftnoter och doftkoncentration till hur man bygger en doftgarderob och säljtips på hur du hjälper kunden att hitta sin nya favorit.
Visst låter det spännande att fördjupa sig i herrdofter? Vi börjar från grunden med doftnoterna.
Ordet ”dapper” kommer från nederländska och betyder modig. The Chambers Dictionary definierar ordet som proper. The Dapper Man kombinerar sekelskiftets klädkoder med stärkta kragar och silkesflugor till vintage romantik.
Trender är ett fenomen i konstant förvandling. Individualism däremot skapar en kreativ twist på traditioner och gör dem till sina egna. Låt det tidlösa skägget dokumenterat av Jeffrey Moustache för The World of Beards Project inspirera dig!
Det är nyttigt att bli påmind om att de allra flesta stylingprodukter är rätt mångsidiga i sin användning beroende på hur de appliceras och hur du väljer att styla frisyren. Framför allt om du jämför applicering i fuktigt hår, men också om du fönar håret eller låter det självtorka. Visa gärna kunden ett nytt sätt att använda produkten på för att alternera sin frisyr. För kom ihåg - det allra bästa sättet att sälja stylingprodukter på är att använda dem på kunden och ge tips på hur han ska styla håret själv.
I mer än 300 år har rakborsten varit en essentiell del av mannens groomingrutin. Captain Fawcett’s Marvellous Barbershop Museum har en fantastisk samling av vintage rakborstar från världens alla hörn. Vissa är enkla, praktiska redskap medan andra är näst intill konstverk av klassisk hantverkstradition. De allra flesta borstarna som står i museumets inglasade hyllor är välanvända och ger oss en liten inblick i värdet och funktionen av dessa verktyg. De berättar en historia av badrummets privata sfär där de dagligen löddrade upp en väldoftande raktvål som applicerades på ansiktet i en immig spegelbild.
Gamma+ Cyborg Clipper en spännande nyhet. Anpassad för vänster-(och höger) hänta är bara en av innovationerna. Du kan även välja mellan fasta steg eller steglös justering av klipplängden. Maskinen är utrustad med ett
Black Diamond Faper Blade som är en hybrid mellan Fade och Taper Blade
Inspired by precision cutting, influenced by subcultures with a deep fashion need.
"Hair is far more than a simple canvas; it embodies a vibrant medium brimming with untapped possibilities. Each strand tells a story, each curl holds emotion, and each cut can be a bold statement."
Alessandro Bonetto, Bons Hair (IT)
Can’t tell you how much this shoot ment to me and these boys. It was to show another side of this amazing scene called CLUB KIDS. It brings fashion to another level on the drag scene, to embrace the style they want to bring to the world. Thanks guys for trusting me with this shoot and busting out some rascal hair!
Jen Winters, Phoney Pony Barber (UK)
Tävlingen Årets barberares viktigaste syfte (från vår sida) har varit att SAMLA branschen. Att skapa en community i barberarbranschen, skapa en mötesplats för barberare där vi kan inspireras av varandra, lyfta varandra och gemensamtföra hantverket vidare.
Så – tack till branschen för smått otroliga 20 barber battles och för att ni gjorde oss stolta. För oss är helgens stora vinnare varje barberare som jobbar för en community i branschen! Tack för allt! Vi hoppas att ni fortsätter inspirera och ta plats…
Under en resa till New York introducerades en ung entreprenör från Nordirland, John Denman Dean, för en ny revolutionerande produkt: nylon. Han återvände efter andra världskriget och började tillverka hårborstar i materialet. Men det var framför allt Vidal Sassoon som under 1960-talet som verkligen etablerade Denman Brushes som hårborsten alla frisörer måste ha.
Tävlingen Årets barberares viktigaste syfte (från vår sida) har varit att SAMLA branschen. Att skapa en community i barberarbranschen, skapa en mötesplats för barberare där vi kan inspireras av varandra, lyfta varandra och gemensamtföra hantverket vidare.
Så – tack till branschen för smått otroliga 20 barber battles och för att ni gjorde oss stolta. För oss är helgens stora vinnare varje barberare som jobbar för en community i branschen! Tack för allt! Vi hoppas att ni fortsätter inspirera och ta plats…